“Een wooncoöperatie is een vorm van collectief wonen. Bewoners bepalen samen hoe zij het gebouw beheren.” - Gemeente Amsterdam
Een wooncoöperatie is een coöperatieve vorm van wonen. Wij zijn opgericht als vereniging en zijn dan ook allemaal lid. Als vereniging maken wij samen besluiten en werken wij naar een gemeenschappelijk doel: duurzame woningen voor mens en natuur. Hierop willen wij geen winst maken, wat ervoor zorgt dat de woningen betaalbaar blijven.
Fase 0. Om toegelaten te worden in de kaartenbak moet een wooncoöperatie een aantal documenten aanleveren: de Algemene Visie, een uitreksel van de KVK en de statuten. Na het inleveren van deze documenten volgt er een gesprek met de gemeente. Op basis van dit gesprek moeten er vaak nog wat puntjes op de i worden gezet in de algemene visie. Als alles eenmaal is goedgekeurd stuurt de gemeente een bevestigingsmail van de inschrijving.
Fase 1. Als er een kavel op de markt komt worden alle ingeschreven wooncoöperaties hiervan op de hoogte gesteld. Een wooncoöperatie kan maar op één kavel tegelijk inschrijven en de Algemene Visie moet ongewijzigd worden ingediend worden.
Fase 2. De overgebleven vijf wooncoöperaties worden gevraagd om hun Algemene Visie aan te vullen met een Kavelspecifieke Visie. In de selectiebrochure wordt aangegeven waar de Kavelspecifieke Visie aan moet voldoen. Net als bij de inschrijving voor de kaartenbak wordt er een gesprek gehouden met minimaal vier wooncoöperatieleden. De wooncoöperatie die in het selectietraject de hoogste score behaald, wordt uitgenodigd een Plan van Aanpak op te stellen.
Fase 3. Wij hebben met onze Kavelspecifieke Vise en het interview een score van 95 uit de 100 punten behaald. Dit was de hoogste score, wat betekent dat wij nu bezig zijn met onze Plan van Aanpak.
Fase 4. Onze Plan van Aanpak is goed gekeurd! Dit betekent dat wij een optieovereenkomst hebben getekend bij de gemeente Amsterdam en nu écht kunnen beginnen. Aankomende periode zijn we bezig met het samenstellen van een bouwteam, werven van financiën en leden.
In de vorige fases hebben wij plannen gemaakt over hoe wij de bouw, financiering en organisatie willen aanpakken. Nu is het tijd om deze plannen in werking te zetten.
Vorige fases bestonden uit documenten die we moesten aanleveren bij Gemeente Amsterdam. Hoewel dit nog steeds moet, zijn we nu vooral heel praktisch bezig. Daarom hebben we ons verdeeld over drie stromen.
Bouw. We zijn op dit moment druk bezig met het spreken van experts over circulair, bio-based en passief bouwen, financieel adviseurs, co-designers, noem maar op. Al deze gesprekken moeten uiteindelijk leiden tot het bouwteam dat de komende 3 jaar met ons gaat werken aan betaalbare, gezonde en duurzame woningen. Dat kunnen we namelijk niet alleen.
Financiën. Naast het maken van een bouwteam zijn we ook druk bezig met het aanschrijven van subsidies, aanmelden bij fondsen en werven van donaties. Er kan heel veel gebeuren vanuit liefdadigheid, maar uiteindelijk moeten we wel de bouw van et wooncomplex betalen.
Leden. Dit is allemaal heel veel werk. Daarom zijn we ook opzoek naar nieuwe leden die, net als wij, een droomwens hebben en samen willen werken aan ons toekomstig thuis. Hiervoor organiseren we verschillende informatie-sessies. Sluit vooral een keer aan of stuur ons een bericht als je geïnteresseerd bent!